Thursday, October 23, 2014

PROTEIN - Kepentingan & Manfaat Pada Tubuh Manusia

MAKANAN TUNGGAL & TERPENTING. Protein daripada perkataan Yunani 'PROTOS' maksud 'pertama muncul atau mengambil tempat pertama'.


TUBUH BADAN KITA TERDIRI DARIPADA PROTEIN
(Diperbuat daripada Protein)
ESP Shaklee
  • Tulang
  • Kulit
  • Rambut
  • Otot-otot
  • Organ-organ
  • Plasma
(Terbentuk daripada Protein)
  • Antibodi
  • Enzim
  • Hormon
  • Hemoglobin - yang mengangkut oksigen ke sel2, sebahagiannya ialah Protein
  • Sel2 (anggaran jumlahnya 60 trillion) yang membentuk tubuh badan, semua bergantung kepada Protein untuk menjalankan fungsinya seperti:
  1. Membina sel2 baru
  2. Mengantikan tisu2 tua
  3. Mengantikan tisu2 rosak dan usang

BAHAYA KEKURANGAN PROTEIN

Dengan kekurangan sumber protein dalam badan kita, kita berisiko menghadapi gangguan masalah berikut:

  • Anemia (kurang darah atau kurang Oksigen dalam darah)
  • Penyakit buah pinggang
  • Penyakit hati
  • Ulcer perut & usus
  • Penglihatan kurang baik
  • Pengaliran darah yang tidak lancar
  • Kolestrol tinggi
  • Kandungan gula dalam darah rendah (Low blood sugar)
  • Tekanan darah rendah
  • Saraf tidak stabil (Nerve Instability)
  • Kurang daya penyembuhan luka
  • Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan
  • Iritatiliti (menggeletar badan)
  • Kelesuan (Weakness)
  • Penat (fatique)
  • Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
  • Jika berpanjangan - Terencat akal

ASID-ASID AMINO  -  BLOK2 BINAAN BAGI PROTEIN

Asid Amino merupakan unsur asas bagi protein.
  • Protein terdiri daripada blok-blok binaan yg dinamakan asid-asid amino. Ada 22 jenis. kesemua 22 asid amino bercantum dalam pelbagai cara untuk membentuk protein.
  • Asid Amino terbahagi kepada 2 kumpulan:
  1. ASID AMINO PERLU (Essential) - Ada 9 jenis. Badan kita tidak boleh membuatnya. oleh itu kita perlu ambil daripada pemakanan kita.
  2. ASID AMINO TIDAK PERLU (Non Essential) - 13 jenis. Boleh dibuat oleh badan daripada 9 asid amino yg PERLU tadi.
ADA 2 KUMPULAN PROTEIN
  • Kelas 1 - terdiri dari jenis makanan yg berasal daripada haiwan - daging, ikan, ayam, telur. Dianggap lengkap tetapi % kandungan protein terhad kerana bersamanya banyak kandungan lemak & kolestrol.
  • Kelas 2 - daripada tumbuh2an yang terutama kekacang & biji2an. Dianggap tidak lengkap
PROTEIN LENGKAP Vs PROTEIN TIDAK LENGKAP & KESANNYA?

Protein Lengkap - Jika suatu makanan mengandungi asid amino perlu dalam jumlah yang betul untuk menyokong kesihatan sempurna maka makanan tersebut di namakan "Protein Lengkap". Ia mengandungi nilai biologi yg tertinggi bagi tubuh kerana ia boleh diguna dengan paling  berkesan.


Protein Tidak Lengkap - Jika suatu makanan kekurangan mana2 asid amino asid perlu (Essential) ia dinamakan "Protein Tidak Lengkap". Tidak mengandungi sebanyak nilai.


JUMLAH PROTEIN HARIAN

Kanak-kanak:

1-3 tahun - 23gm
4-6 tahun  - 30gm
7-10 tahun - 34gm
11-18 tahun - 46gm (perempuan)
11-14 tahun - 45gm (lelaki)


Dewasa:

Lelaki 15 tahun ke atas - 56gm
Wanita 19 tahun ke atas - 44gm
Hamil - 74gm
Ibu Hamil - 64gm


ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP) SHAKLEE
  • Protein Lengkap - terdapat 9 Asid Amino penting yang tidak dapat dibuat dalam badan.
  • Bahan Terbaik - SOYA (Berbanding protein daripada daging - kandungan proteinnya hanya (22%) lebihannya adalah lemak.
  • Tanpa kolestrol.
  • Lemak sangat minimum (1gm).
  • Instant - kadar penghadaman tinggi/ serap terus dalam darah
  • Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna & pengawet.
  • Tanpa laktosa.
  • Mengandungi 5 Vitamin B, 2 mineral & 8gm karbohidrat untuk tenaga.
  
Anda patut cuba sebab anda nak sihat..nak cantik.. 
 jom order!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=b3ca9f305782d831cfe65fdf7b980b51




Siti Marlina binti Badaruddin
Shaklee Distributor ID no. 859745

016 350 5456 (sms/ whatsapp)
simply4mama@gmail.com





No comments:

Post a Comment