Wednesday, February 1, 2012

Apa lagi kebaikkan fiber selain dapat mengawal berat badan?


Pautan
FIBER PLAN UNFLAVORED :Serbuk serat semulajadi yang tidak berperisa sangat kaya dengan Vitamin C dan sesuai dibancuh dengan jus buah-buahan, susu dan minuman yang lain. Setiap hidangan mengandungi 4g serat larut air
7 kebaikan Fiber :
  • Membantu detoks dan juga membantu bowel movement (usus mudah lawas) - Bowel movement ni penting utk kesihatan usus dlm badan. Tahukah anda jika diet harian anda rendah fiber, bahan2 makanan yg melekat didinding rektum tu akan berada disitu average dlm 3hari dan ada juga yg sehingga 14hari, dan kotoran itu lah menyebabkan toxic tinggi dlm badan dan seterusnya menyebabkan byk sebab2 penyakit seperti perut kembung,sembelit, jerawat, bau mulut, naik berat bdn, lesu, bla blabla. Sebab tu pengambilan makanan tinggi fiber penting utk memendekkan masa kotoran itu berada dlm badan.. Bagaimana? Begini.. Fiber akan serap,sedut, (mcm sponge)pelbagai jenis toxic tu dan seterusnya menyingkirkan kotoran itu dgn segera dari dlm badan.
  • Memerangi kanser -Pengambilan diet harian yg tinggi fiber juga membantu dlm menggalakkan bakteria yg 'baik' dlm isi perut, mengurangkan bahan2 yg menyebabkan cancer. Pakar2 bersetuju bahawa badan mudah mendapat cancer jika epidermin bdn kita terdedah terlalu lama dgn bahan menyebabkan kanser . Sebab tu fiber ni membantu secara tak langsung dalm memerangi kanser ( pendek kata berbaloi2 harga yg dilaburkan utk membeli Fiber ni)
  • Membantu merendahkan kolestrol -
  • Mengawal paras gula - Water soluble fiber menghentikan secara langsung kenaikan paras gula/glukos, mengurakan perlunya insulin dan seterusnya membantu pesakit2 diabetis
  • Mengawal uric acid dlm badan - Sebab tu fiber ni penting bagi pesakit gout dan arthritis dimana penyakit2 tu berpunca daripada uric acid yg berlebihan .
  • Mengurangkan berat - Secara teorinya , fiber ni berfungsi menyerap cecair (mcm sponge) yg banyak dlm badan, Fiber juga memberi rasa kenyang dan seterusnya mengurangkan selera mkn.
  • Menggalakkan jantung yg sihat.

_____________________________________

Akhir kata >>Menurut pakar-pakar kesihatan, pengamalan kesihatan bermula dari penjagaan bahagian usus. (rumah penyakit ialah perut) Pengambilan fiber yang mencukupi setiap hari dapat memperkuat pengendalian bahagian usus secara berkesan.Baca cerita benar ni >> "turun 10kg dalam 4bulan"-TakMustahil sbb ia cerita benar. Jika ada konflik berat bdn.. bertindak sekarang.. jgn tunggu pasangan tegur... oppsss.. Pendek kata... supplemen ni umpama senjata perisai kita,perlu diambil ketika kita sihat lagi.. sbb kita semua kene ingat yer ..apa yang kita makan hari ini bukan memberi kesan sekelip mata…penyakit seperti darah tinggi,diabetis, jantung,..semuanya tidak jadi dlm semalaman... sebab tu kene allocate sebahagian duit utk suplemen..Ianya umpama pelaburan jangka masa panjang tanpa kita sedar.. JADI jom mulakan DARI SEKARANG..

No comments:

Post a Comment